bedrijfshal fase 3 in 1964
tankauto daf
Folder Zwaluwkruiser 1976

Historie

In 1952 richte Anton Rongen samen met Piet Stoop een constructiebedrijf op. Later ging Anton zelfstandig verder onder de naam Rongen Tank en Konstruktie, kortom Rotako. Voor de oliegestookte centrale verwarming was er een grote behoefte aan onder- en bovengrondse opslagtanks alsmede tankwagens. Na de vondst van het aardgasveld van Slochteren in 1959 werd het Anton duidelijk dat centrale verwarming snel zou overgaan op aardgas. De oprichting van OPEC in 1960 met de later hierop volgende oliecrises versnelde dit proces .

Hij moest zijn bakens verzetten en vond in zijn hobby, de watersport, een vervangend product. De productie van stalen motorjachten van 7 tot en met 9 meter, de Zwaluwkruiser, werd gestart. Jachtwerf de Zwaluw was een feit in 1964.
Tussen 1964 en 1980 zijn er een 100-tal zwaluwkruisers gebouwd. Halverwege de jaren 70 kwam de renteaftrekbaarheid voor consumptief crediet ter discussie. Samen met de opkomst van polyester botenbouw betekende dit dat de vraag naar kruisers vrij abrupt uitviel. Anton moest denken aan de oorlogsjaren en het feit dat men tijdens een recessie de hand op de knip houdt. Dit betekent toename van reparatie- en onderhoudswerk.

In 1975 begon Rotako met het uitvoeren van verspanende werkzaamheden gekoppeld aan montage en onderhoud bij regionale productiebedrijven.
In de jaren 80 werd aanvankelijk door eigen techneuten en ingenieurs hard gewerkt aan nieuwe eigen producten. Al snel werd duidelijk dat iedere klant zijn eigen specifieke eisen stelt. Rotako moest veelzijdig zijn en maat producten maken.

Beide laatste vernoemde activiteiten vormen tot op heden de kernactiviteiten van ons bedrijf.